مصاحبه مطبوعاتی پروفسور علی اکبر رجبی رییس دانشگاه شمس

بنا مصاحبه مطبوعاتی آقای پروفسور رجبی ریاست محترم دانشگاه با اصحاب رسانه پیرامون اخذ مجوز توسط ایشان برای راه اندازی دو واحد درس زبان و ادبیات ترکمن برای اولین در کشور .

 

سؤال: جناب پروفسور رجبی ؛ جنابعالی که ترکمن نیستید چرا و چگونه به زبان و ادبیات ترکمنی علاقمند شدید؟
پاسخ: اول اینکه: پس ازمطالعه اشعار مختومقلی فراغی شاعر شهیر و حکیم فرزانه ترکمن در درک مفاهیم بلند اشعار این شاعر به زبان و ادبیات ترکمنی علاقمند شدم ؛ دوم اینکه:  دانشگاه شمس زیباترین و توسعه یافته ترین دانشگاه منطقه در زمینه علمی باید دینش را به مردم منطقه ادا نماید. سومین دلیل اینکه: در اشعار مختومقلی به زیبایی هر چه تمام تر از ائمه اطهار تجلیل شده است و مردم شریف ترکمن به عنوان یک قوم از مجموعه جمهوری اسلامی حق دارند که در دنیای پر از رسانه ای امروز هویت ، فرهنگ و زبان خویش را به نسل های بعدی منتقلکنند. و چهارم: اینجانب از ۵ سالگی در منطقه ترکمن صحرا بوده و دوستان ترکمن بسیاری نشست و برخواست داشته و با آنها زندگی کرده ام لذا فرهنگ و زبان ترکمن برای من هم اهمیت دارد.
سؤال: آیا در اخذ مجوز این واحد درسی از استان،شهرستان و نمایندگان ترکمن در مجلس یا شخص دیگری به شما در این مهم کمک کرده است؟
پاسخ: با توجه به رابطه خوب اینجانب با وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و اینکه قریب به سی سال است که چه در زمینه ریاست چندین دانشگاه بزرگ و عضویت در هیأت امنا های متعدد وزارت علوم آشنایی کامل با این مجموعه را دارم و مسیر حرکت را دقیقاً بلدم  لذا با الطاف خدای متعال ، نیازی به کمک هیچکس نبوده و صرفاً با پیگیری اینجانب کار به نتیجه رسیده است و اگر کسی در این مورد هر گونه ادعایی کرده است کذب است.
سؤال: آیا مجوز صرفاً بر اساس متونی مبتنی بر اشعار مختومقلی است یا در مورد کل زبان و ادبیات ترکمن؟
پاسخ: مجوز کلی است و از تمام فرهنگ و زبان و ادبیات ترکمن در تهیه این واحد درسی استفاده می شود و تنها محدود به اشعار مختومقلی نیست.
سؤال: شیوه اجرای تهیه این واحد درسی که جنابعالی با عشق و علاقه دنبال آن هستید و مردم ترکمن از شما صمیمانه تشکر می کنند چگونه است؟
پاسخ: ابتدا با تصویب شورای دانشگاه شمس ، کرسی مختومقلی شناسی و زبان ترکمن پژوهی در دانشگاه شمس در آینده نزدیک راه اندازی می شود و سپس در قالب یک فرمت خاص سرفصل های این درس تعیین و به وزارت علوم ارسال می گردد تا پس از بررسی سر فصل ها انشاالله از مهر ماه سال جاری و یا حداکثر از بهمن ماه سال جاری این واحد درسی ارایه و تدریس گردد.
سؤال: آیا شما موافق هستید که از این سرفصل دروس و این مجوز که مختص دانشگاه شمس گنبد است در مناطق و جاهای دیگری که عزیزان ترکمن حضور دارند استفاده شود؟
پاسخ: بله ، حتماً؛ هدف ما خدمت به فرهنگ و تمدن زبان و ادبیات ترکمنی است و با اخذ مجوز از معاونت محترم آموزشی دانشگاه شمس این کار امکان پذیر است.
سوال: رسم الخط این درس با صحبت هایی که این روزها در منطقه مطرح است چگونه خواهد بود؟
پاسخ: رسم الخط آن  بر اساس حروف الفبای فارسی دقیقاً همانند کتاب مختومقلی که به زبان ترکمنی است و ترجمه آن نیز همراه آن است خواهد بود.
سوال: آیا شما که عنوان می نمایید علاقه مند به فرهنگ و سنن مردم ترکمن هستید، امکان دارد که در آینده ریاست دانشگاه از بین مردم بومی و ترکمن انتخاب شود؟
پاسخ: بله. همانطوری که در گذشته معاون آموزشی از برادران ترکمن بوده و هم اکنون نیز یکی از مدیران گروه های آموزشی و یکی از پستهای مدیریتی بسیار کلیدی دانشگاه را برادران ترکمن اداره می نمایند، هر زمان که بتوانیم برای پست ریاست دانشگاه ، شخص متعهدی که دارای مدرک دکتری تخصصی بوده و دارای تجربۀ مدیریتی باشد پیدا کنیم، قطعا یکی از بهترین گزینه ها برای ریاست دانشگاه شمس، فرد بومی و ترکمن خواهد بود.
در پایان جناب پروفسور رجبی من به عنوان یک ترکمن دست جنابعالی را می بوسم و صمیمانه از شما بزرگ مرد علمی کشور سپاسگزارم. مردم شریف ترکمن منطقه نیز از وفاداران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و به وجود شما سرور گرامی در منطقه افتخار می کنند. همچنین مردم منطقه در حماسه ۲۹ اردیبهشت (انتخابات ریاست جمهوری) برگ زرینی در ارتباط با وفاداری این مردم شریف آفریده شده است.
سربلند و پیروز باشید.
۲۵/۳/۱۳۹۶

نوشته‌های مشابه