پاسخ به برخی سوالات متداول دانش آموزان در خصوص انتخاب رشته

پاسخ به برخی سوالات متداول دانش آموزان در خصوص انتخاب رشته از سوی مشاوران برتر کانون فرهنگی آموزش

برای انتخاب رشته شبانه، روزانه و غیرانتفاعی ترتیب اش مهم است یا خیر ؟

فرنازطالبی: تفاوت رشته های روزانه ،شبانه و غیرانتفاعی در هزینه هاست. اما شما ممکن است یک رشته ای در دانشگاه شبانه را به رشته ی دیگری در روزانه ترجیح بدهید یا غیرانتفاعی شهر خود را به شبانه ی شهرستان. شما باید بر اساس ترجیح خود و مشورت با پدر و مادر خود انتخاب های خود را تعیین کنید.

در انتخاب رشته ها ، به سطح علمی کل دانشگاه ها توجه کنیم یا سطح رشته؟

نسترن توکلی : پیشنهاد می شود  در انتخاب رشته ابتدا  به “رشته” توجه کنیم سپس به دانشگاه چون موضوع مهم این است که شما به چه رشته ای علاقه دارید یا به عبارت دقیق تر چه رشته ای را ترجیح می دهید که در آن تحصیل کنید ،سپس باید به دانشگاه فکر کنید مگر در مواردی که ممکن است یک دانش آموز به دلایلی ،تحصیل در یک دانشگاه خاص را به یک رشته ترجیح دهد.

سید رسول اسلامی : این‌جا ترجیح شما مهم‌تر است. بالاخره باید انتخابی را انجام بدهید که بعداً از آن پشیمان نشوید و به سراغ «ای کاش» نروید. اگر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اید، حتماً همان را ملاک تصمیم خود قرار دهید. این موضوع هم مهم است که بهتر است همیشه رشته را در اولویت اول قرار بدهید و بعد به سراغ دانشگاه بروید.

 

در یک رشته مشخص ( مثل داروسازی) دانشگاه سراسری شهرستان را در اولویت قرار دهیم یا دانشگاه شهر خودمان را ؟

مصطفی صارمیپیشنهاد من این است  برای رشته های پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی)، می توان شهرهای دورتر را هم مدنظر داشت (البته باز هم با صلاح دید اولیاء). اما در سایر رشته های غیرپزشکی دانشگاه شهر خودتان را می توان به سراسری شهرهای دورتر ارجه دانست.

نسترن توکلیپیشنهاد من این است که تحصیل در شهر خودتان به سایر شهرها اولویت دارد به دلیل مشکلات دوری از خانواده،مشکل رفت و آمد،هزینه ی اسکان و….بهتر است در شهر خودتان بمانید اما ممکن است یک دانش آموزی از ابتدا برای یک رشته ی خاصی مثل همین رشته ی داروسازی هدف گذاری کرده باشد و داروسازی شهرهای دیگر را در فهرست انتخاب رشته ی خود اضافه کند. این موضوع کاملا به خود دانش آموز بستگی دارد که تا کجا و چه میزان ،تحصیل در یک رشته برایش تعیین کننده  و مهم باشد،در این مورد حتما باید با پدر و مادر مشورت کنید.

 

آیا یک رشته پایین تر را در یک دانشگاه برتر در شهرهای بزرگ را به رشته‌ی بهتر در دانشگاه شهر خودمان ترجیح بدهیم؟

اشکان محمدی : گرایش غالب ، معمولا توجه به رشته است ، برای این موضوع حتما با پدر و مادر و پشتیبان و مشاوران مشورت نمایید.
فرنازطالبیدرست این است که به رشته بیشتر اهمیت بدهید .اما انتخاب های شما بر اساس ترجیح شما باید نوشته شود. پس با پدر و مادر خود مشورت کنید و از  دانشجویانی که این تجربه را داشته اند نیز کمک بگیرید و در نهایت تصمیم بگیرید.

سید رسول اسلامی : پیشنهاد ما این است که رشته را نسبت به دانشگاه در اولویت قرار دهید. مثلاً اگر به رشته‌ی مهندسی مکانیک علاقه دارید، آن را در اولویت قرار دهید. اما اگر دانشگاه برای‌تان مهم است، می‌توانید دانشگاه را در اولویت قرار دهید.

 

رشته های دانشگاه شمس گنبد در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷

نوشته‌های مشابه